The Future Is Here Today

The Future Is Here Today
Where Business, Nature and Leisure Provide An Ideal Setting For Living

Advertise in Almere-Digest

Advertising Options

December 9, 2014

Incassobureaus gaan vaak hun boekje te buiten en het wordt de hoogste tijd dat de Overheid scherper gaat optreden

De Gelderlander bericht dat sommige incassobureaus het vaak niet zo nauw met de regels. Met blafbrieven en dreigementen halen zij (vermeende) wanbetalers over snel de portemonnee te trekken.

Laat je niet intimideren en houd voet bij stuk als je in je recht staat.

Toch is het schrikken als een brief van een incassobureau op de deurmat ploft. Er blijkt nog een rekening open te staan en op dwingende toon wordt snelle betaling geëist. Zo niet, dan volgen boetes, loopt de
rente op en komen ook de kosten voor de gang naar de rechter voor jouw rekening. Onder de indruk besluit je maar snel het geld over te maken.

Jaarlijks versturen incassobureaus zo'n 3,5 miljoen brieven naar (vermeende) wanbetalers. Sommige incassobureaus schuwen daarbij dreigementen niet. In blafbrieven eigenen ze zich bevoegdheden toe die
ze helemaal niet hebben. Bijvoorbeeld om een deurwaarder op je af te sturen. Of ze zwaaien met een 'concept dagvaarding', hoewel zoiets niet bestaat.

"Helaas kan in Nederland iedereen een incassobureau beginnen", zegt Jan Franssen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Gecertificeerde Incasso- ondernemingen (NVI), die 70 procent van de
markt vertegenwoordigt. "Door toename van de schuldenproblematiek ruiken malafide partijen hun kans geld te verdienen met incasso. Vaak lappen zij de regels aan hun laars."

Die regels zijn in 2012 aangeschert. Voor incassokosten gelden vaste percentages en voor rekeningen tot 250 euro mag nooit meer dan 40 euro in rekening worden gebracht. Ook moet je na een aanmaning 14 dagen de tijd krijgen om – zonder extra kosten – te betalen. "Maar het is een gemiste kans dat de wet nog altijd geen eisen stelt aan de oprichting van incassobureaus", stelt Franssen. "Bovendien wordt niet gecontroleerd en zijn er geen sancties bij overtreding." Een bijkomend probleem is dat consumenten slecht op de hoogte zijn van hun rechten, zo blijkt uit een recent onderzoek van de Consumentenbond. "We krijgen veel klachten en vragen over incasso", zegt woordvoerder Joyce Donat. "Sommige mensen laten zich alleen al door het woord incassobureau schrik aanjagen. Laat je niet intimideren en zoek rustig uit of de vordering terecht is en wat je rechten en plichten zijn."

Dat kan bijvoorbeeld op de sites van de Consumentenbond en ConsuWijzer.